Corredor Estasen
Data: 2020-01-01
Autoria: piriSPORT
Com arribar

Hem d’arribar a Benasc i seguir la carretera que en surt remuntant la vall durant 6km fins que trenquem a mà dreta cap al pla de Senarta, creuem el riu i arribem a la zona d’acampada. A partir d’aquí, a l’estiu hi ha una barrera, i només es pot continuar o a peu, o amb autobús. Durant la resta de l’any l’accés és lliure, però això no vol dir pas que puguem arribar fins al refugi de Vallhiverna en cotxe. A l’hivern la pista forestal queda coberta de neu i creua alguns barrancs per on hi cauen allaus que fan que no quedi transitable fins a finals de primavera, on el seu estat pot ser molt variable (normalment es pot fer amb cura en un turisme, però si han caigut molts rocs o hi ha hagut esllavissades pot ser impracticable). Del final de la zona d’acampada, si és possible, trenquem a mà dreta i poc després a mà esquerra enfilant la vall de Vallhiverna (barreres aixecades en ambdós casos). Fins al refugi hi ha uns 8km. Si la pista no és transitable haurem de sortir caminant des del pla de

Aproximació

Sortim del refugi seguint amunt la pista forestal que hi arriba fins a una corba pronunciada, cap a la dreta, on la pista és en més mal estat. Abans de la corba surt el sender a mà esquerra, que puja sempre pel marge esquerre del barranc de Corones (dreta nostra). El sender va pujant fins que troba un pendent fort al davant que evita flanquejant cap a l’esquerra fins a l’ivonet de Corones. Aquesta part es pot fer igual agafant un sender que surt abans del pont de Corones, i que puja pel marge dret del barranc de Corones fins a l’ivonet, però no és tan freqüent. Quan arribem a l’ivonet girem bruscament el rumb i anem a buscar els pendents que tenim a la dreta (est), fins a sota la muralla de la cresta de Llosars, on el terreny és suau i podem caminar cap al nord còmodament pel costat del rierol que surt de l’ivó Inferior de Corones fins que hi fem cap. Aquí el més segur és que anem una estona cap al nord-oest per un espècie de llom, fins que, girant cap a la dreta, trobem l’ivó del Mig de Corones. Si guaitem cap al nord-est veiem clarament el coll de Corones i el cim de l’Aneto. Anem fins al peu del coll vorejant els llacs i caminant per sobre del que queda de la glacera de Corones fins que, a mà dreta, hi ha l’entrada del corredor Estasen.

Recorregut

Comencem a pujar per la canal Estasen (45°) fins a la ramificació de la part central. Aquí tenim la sortida del corredor Estasen a l’esquerra, el braç dret del corredor Estasen a la dreta i l’encaixonat corredor Petit Black al centre. Deixem doncs la ruta habitual i comencem a pujar pel Petit Black. El corredor comença amb una inclinació de 50° i es va dreçant fins a 60° a la sortida, no té cap ressalt de roca. Si té la sortida pelada de neu hi trobarem un amuntegament de blocs inestables on cal anar amb cura. Atenció a la caiguda de rocs, el corredor és tan estret que seran molt difícils d’evitar pels que venen al darrera. De la sortida del corredor Estasen anem cap al nord pel tros final de la cresta de Llosars. En aquest tram, molt fotogènic i amb grans vistes, hem de grimpar una mica (I+/II) fins al cim de l’Aneto. Primer passem per l’Agulla Daviu (3350m), després per la sortida del corredor Estasen i finalment ens enfilem fins al cim de l’Aneto

Tornada

El descens és fa per la via normal del cim des de la vall de Corones. Des del cim anem cap a occident grimpant pel pas aeri del Pont de Mahoma i rodegem la Punta Oliveras Arenas pel nord, quan siguem a la base hem d’anar a buscar cap a l’esquerra el coll de Corones. L’últim tram en descens és provable que hi trobem una aresta de neu des d’on podem contemplar, si la natura ens ho permet, l’intermitent i insòlit llac Coronat, el més alt de tot el massís i que apareix i desapareix capriciosament segons els anys. Del coll baixarem cap al sud, el primer tram com més neu hi hagi millor. Si hi és escassa ens tocarà desgrimpar uns quants metres per terreny incòmode a causa de la pedra solta que hi ha. Quan toquem neu, ens dirigim cap a l’ivó del Mig de Corones (sud-oest, tendència cap a la dreta), des d’on desfem el camí inicial fins al refugi de Vallhiverna

Material

Piolets, grampons i casc. Corda, algun tascó, bagues i un parell de cargols de glaç, tot i que si és en molt bones condicions es pot pujar sense col·locar res

També et pot interessar
  • Rutes a l'aire lliure per a excursions de senderisme a la muntanya, itineraris de tours en bici, voltes en MTB i fins a 70 tipus d'activitats. Sense dubte, la millor web on poder descarregar tracks GPS.
  • Mapes de muntanya de Catalunya (Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya).
  • Mapes de muntanya de la Península ibèrica (Instituto Geográfico Nacional).
  • Mapes de muntanya dels Alps Suïssos.